”… era l’operador i el director, i era sobre el que tenia més coneixement. El film es va rodar amb una càmera Arriflex en 35mm, sense una banda sonora. Vaig oblidar-me completament de la sonorització. El cost del rodatge era de nou mil dòlars, però com desconeixia el que estava fent amb el soundtrack em va suposar uns altres trenta mil dòlars.”
Stanley Kubrik
Fear and desire (1953)

Aletheia Sonora
Aletheia és un terme grec mal traduït com a “veritat” o “realitat”. Però el seu concepte filosòfic més exacte significa “posar al descobert alguna cosa que subjau ocult”. El so al cinema, aquest monstre invisible latent en una pel·lícula, molt sovint és el personatge més oblidat i el menys comprès. Què em diries, per exemple, si et preguntés què és exactament el so? Què passaria si t’enfrontessis a aquest monstre invisible en un context tècnic-creatiu sense els coneixements necessaris? En la indústria audiovisual no hi ha excuses: els coneixements tècnics són el detonant de tot procés creatiu i, si no n’hi ha, t’acabaràs trobant en la incòmoda situació de victòria-victòria-derrota. A partir d’aquestes derrotes s’ha gestat el curs de so directe audiovisual “Aletheia Sonora”.

Objectiu, continguts i equip tècnic
La qüestió no és solament crear bones professionals, sinó crear veritables amants del cinema i de l’audiovisual i que vulguin adquirir tots els coneixements necessaris per a enfrontar-se a qualsevol rodatge.
Continguts
– Física del so (Definició, freqüència, longitud d’ona, fase, velocitat, timbre i amplitud en set)
– Oïda i psicoacústica (Definició, característiques, espectre audible, emmascarament, EQ, filtres, mono vs estèreo, holofonia, binaural i so 3D)
– Unitats de mesura i conversions (dBs, dBu, dBv, dBFS, VU, etc.)
– Cables i connectors (Definició, característiques, qualitats, cables balancejats i no balancejats)
– Connexions elèctriques i interferències en set (Com aconseguir un so net sense electrocutar-te)
– Dinàmica (Definició, soroll, senyal, limitadors, compressors, nivells nominals d’enregistrament en set)
– Acústica (Definició, comportament, paranys i condicionament en set)
– Efectes (Definició, quins efectes hi ha i per a què els usem en set.)
– Micròfons (Definició, tipologies, patró polar, sensibilitat, com triar el teu micròfon)
– Previs (Definició i tipologies)
– Gravadores i mixers (Definició, tipologies, com triar la teva gravadora i com usar-la en set);
– Cascos i accessoris (De la canya a l’impermeable)
– Timecode (Porno per a muntadors)
– Wireless, un món feliç (Definició, característiques, diferents eines i com usar-les)
– L’amagatall, com ocultar i “plantar” micròfons
– Com “microfonar” un actor o actriu
– El tècnic de so en cinema (Descripció, breu història, jerarquies, vestuari, preproducció, filosofia professional, el tècnic de so en curts, llargs metratges, documentals, TV i publicitat)
– Llenguatge cinematogràfic en set (Tipus de plans, nomenclatures, càrrecs, òptiques de càmera, procediments, claquetes)
– Paral·lelisme entre so i fotografia. (Eines diferents amb el mateix significat)
– El set, llestos per a la guerra! (Formats, comoditat, flexibilitat, freqüència de mostreig i profunditat de bits)
– So GRAVA! (Ja, però… què cal gravar?)
– Com usar la canya
– Com gravar diàlegs, ambients, wildtracks, roomtones, multidiàlegs i improvisacions
– Tècniques estèreo, dins i fora del set;
– Com gravem sota l’aigua, a la neu o a la dutxa?
– Hem tallat! Repetim. (Comportaments i procediments en cada presa)
– És bona. Següent! (Procediments, emmagatzematge dades, formats de compressió i lliurament del material)
– Sigues invisible, però fes que et vegin! (Targetes, xarxes socials, web, blog)
– Què cobrem? (Si és que cobrem).
– Consagra’t en la indústria.
Equip tècnic
GRAVADORES // MIXER // PREVIS:
Sound Devices 664 12 inputs multichannel mixer and recorder;
Zoom F8 8 inputs multichannel mixer and recorder;
Zoom H3-VR Binaural and 360è recorder;
Soundcraft UI16 mixer.
MICRÒFONS:
(x1) Micròfon de canó Schoeps CMIT-5U;
(x1) Micròfon de canó AKG C568B;
(x2) Micròfon cardioide ES Electronics 1A stereo set.
MICRÒFONS SENSE FILS:
(x2) Wisycom MCR42 dual channel + (x4) Wisycom MTP40s;
(x3) Lavaliers DPA 6061 subminiature 3mm;
(x1) Lavalier DPA 4061.
TIMECODE (TC) SYNC:
Tentacle sync set + cables per a Arri, XARXA, Sony, Blackmagic i Cànon.
IEM (in ear monitoring):
Sennheiser EW G4 + (x2) LD Systems + Auriculars per a direcció, script i/o client.
MATERIAL DE CÀMERA:
Blackmagic Cinema Pocket 4K
Òptica Lumix G Vari 1:2.8 / 12-35
Trípode Manfrotto
Samsung 5TB SSD.
ACCESSORIS:
Perxa de fibra de carboni Ambient (INT) + kit antivent Rycote
Arnès + Impermeable professional Satchler
Grips, accessoris i absorbents acústics
Maletes de transport B&W i ORCA
Tot tipus de cables àudio i timecode.

Masterclass inicial gratuïta, calendari i tarifa
Les places seran molt limitades per a permetre que cada sessió se subdivideixi en dos blocs, teòric i pràctic, perquè l’alumne/a experimenti el mateix dia allò que ha après a classe servint-se de material professional d’alta qualitat i recursos multimèdia. Les classes s’impartiran cada dilluns de 20.30 h a 22.30 h (2h) i en acabar s’entregarà un certificat de la formació realitzada (50 hores teòrico-pràctiques).
Masterclass gratuïta
El dia 20 de setemebre a les 20:30h oferim una “sessió 0” de 2hores de durada per tal que tots els alumnes interessats en el curs en puguin conèixer tots els detalls. Per inscriure’s a la Masterclass només cal omplir el següent formulari!
Calendari de sessions
18 i 25 d’octubre 2021
1, 8, 15, 22, 29 de novembre de 2021
13 i 20 de desembre 2021
10, 17, 24 i 31 de gener 2022
7, 14, 21 i 28 de febrer 2022
7, 14, 21 i 28 de març 2022
4, 11, 18 i 25 d’abril de 2022
Tarifa
Pagament únic: 790€
Pagament mensual: 7 mensualitats de 130€/mes

Gianni Quarta, professor i creador del projecte
Gianni Quarta, tècnic de so directe i post producció per a cinema, TV i publicitat. Format a Sae i en Bande a Part s’ha especialitzat en so directe audiovisual i cinematogràfic. Ha treballat i continua treballant per a:
