fbpx

Filosofia

La música és quelcom que ens atrau i ens acompanya. Vivim envoltats de música i la fem servir per animar-nos, concentrar-nos, evadir-nos… Però què passa quan volem aprendre música? Més enllà de l’abisme que hi ha entre la quantitat de música consumida i l’espai que la formació musical ocupa en la vida dels nostres infants i adolescents, és molt important tenir en compte tres aspectes cabdals per no desanimar els joves artistes i poder canalitzar i catalitzar totes les seves qualitats.

La realitat musical de l'alumne

Qualsevol música és vàlida per aprendre música! Podem aprendre moltíssim dels grans compositors de la història, però també podem aprendre molt del repertori de cançons que l’alumne/a coneix i gaudeix! Si la realitat acadèmica de l’aula té en compte la realitat musical de l’alumne/a, tenim una rampa de llançament poderosa!

Experimentar, interioritzar i compartir

Tres verbs que ens serveixen per explicar els tres passos fonamentals de l’aprenentatge. En primer lloc, serà necessari tenir la llibertat d’aproximar-se a la música, i a l’aprenentatge de l’instrument, des de l’experimentació, posant en joc la personalitat de cadascú (tant física com emocional) i les indicacions del professor/a. En segon lloc, és important donar a cada músic, de l’edat que sigui, l’espai i el temps per poder fer seu allò que s’ha experimentat prèviament. Per últim, creiem que és molt important compartir allò que s’ha après, ja sigui en grans concerts d’escola (Nadal i final de curs) o en qualsevol de les audicions que la nostra agenda d’activitats contempla: berenars musicals, concerts monogràfics, classes obertes, entre d’altres.

Ens ho passem bé o aprenem?

Les dues coses! A Trémolo pensem que és fonamental trencar-nos les banyes perquè la formació musical i escènica sigui el més atractiva possible. Evidentment, sempre hi ha continguts feixucs d’aprendre i evidentment tot vol un esforç. Ara bé: ens allunyem de l’educació convencional basada en la lògica de la disciplina (successió d’exercicis de determinats continguts poc o gens atractius ordenats en dificultat creixent) per a abordar l’aprenentatge des d’un producte, un eix, un objectiu final que motivi i emocioni. A partir d’aquí és la nostra feina elaborar el projecte de manera que abordi els continguts musicals i escènics que ens interessa transmetre. Tots els projectes de formació musical i escènica acaben amb una mostra oberta a les famílies.