fbpx

Nens i nenes

Primària

Avui dia, la música ens envolta i afortunadament ressona molt més enllà de les parets d’una escola. Joves, infants o adults segueixen als seus grups o compositors preferits i troben en la música un espai d’expressió, de desconnexió i d’alliberament. Trémolo, no és res més que la nostra aportació a aquesta realitat. Una escola que des de l’any 2010, pretén canalitzar i estructurar aquest interès per aprofundir en l’estudi de la música a través de metodologies que tenen molt en compte l’emoció i el gaudi envers l’aprenentatge musical.

Instrument

Aprendre a tocar un instrument és un procés complex i apassionant que aglutina habilitats físiques, cognitives i expressives. Sobretot durant els primers anys d’aprenentatge és bàsic i fonamental que el repertori de l’instrument estigui connectat amb la realitat musical de l’alumne. Això vol dir que ha de servir per expressar, encara que de forma senzilla, idees musicals que siguin interessants, atractives i comprensibles per a l’alumne. Amb el temps i el desenvolupament de la tècnica, l’alumne anirà descobrint un ventall de possibilitats expressives que mica en mica anirà modificant i ampliant el seu imaginari musical inicial.

I si no tinc clar quin instrument escollir?

És important tenir en compte que la decisió de quin instrument tocar té més a veure amb un procés d’enamorament, i per tant força irracional, que no pas amb criteris de practicitat o conveniència. Convé, per tant, que el petit músic pugui escollir i trobar el seu instrument lliurement, independentment de si la família ja disposa d’un o altre instrument a casa…

Pels alumnes que no sàpiguen quin instrument escollir, recomanem les nostres “Rodes”! Cada trimestre una de diferent!

  • Roda “Pagannini”: violí, violoncel i contrabaix
  • Roda “Rock”: bateria, guitarra elèctrica i baix elèctric o teclat
  • Roda Hello Dolly: trompa, trompeta i trombó
  • Roda Blanc i negre: piano
  • Roda Guitarlandia: guitarra elèctrica i guitarra clàssica
  • Roda vent fusta: flauta, saxofon i clarinet

Quins instruments puc aprendre a Trémolo?

Disposem d’una amplia oferta tant d’instruments de l’àmbit de música clàssica (tots els instruments de la orquestra, la guitarra, el piano i cant) com de música moderna (bateria, guitarra elèctrica, baix elèctric i cant modern)

Quina durada i format tenen les classes d’instrument?

La classe d’instrument és una activitat de règim individual que s’inicia a primer de primària. La durada prevista de la classe és de 30 minuts (de primer a quart de primària), de 45 minuts a cinquè i d’1 hora a sisè de primària. Excepcionalment, en els cursos de Preparatori I i Preparatori II (que corresponen a primer i segon de primària) es pot cursar classe d’instrument en en grups reduïts de 2-3 alumnes sempre i quan l’edat i el nivell dels alumnes sigui homogènia.

Cal fer llenguatge musical per a aprendre a tocar un instrument?

És evident que si es vol aprendre música d’una forma integral i completa cal cursar llenguatge musical. Ara bé, això no exclou que l’alumne amb una base musical sòlida o amb curiositat per aprendre a tocar un instrument, hagi de cursar obligatòriament llenguatge musical. El nostre règim lliure contempla aquest perfil d’alumnat i esdevé una bona opció per entrar en contacte amb la música o per a seguir gaudint d’ella.

Formació Musical

A Trémolo pensem que la millor manera d’aprendre música és fent música i per això vinculem la formació musical a la preparació i representació d’una sèrie de projectes; productes musicals i/o escènics que elaborats i interpretats pels mateixos alumnes i que donen cobertura als continguts del curs. D’aquesta manera volem substituir la classe tradicional de llenguatge musical (tant allunyada de la pròpia música i tant maleïda per a molts estudiants de música) per una proposta vivencial que integri les habilitats i coneixements que volem transmetre.

Es fan concerts a Trémolo?

Creiem molt en l’activitat musical! En primer lloc perquè és molt satisfactori poder veure i gaudir del progrés dels nostres alumnes i en segon lloc, i encara més important, perquè tocar en públic és un estímul per a qualsevol d’ells que dinamitza el seu aprenentatge. En aquesta etapa fem un berenar musical mensual (on pujen a l’escenari aquells alumnes que tenen alguna peça preparada) i un monogràfic d’instrument cada semestre (concert amb tots els alumnes de formació musical del mateix instrument). L’activitat musical es completa amb les actuacions grupals de Nadal i fi de curs.

Quina durada tenen les classes de formació musical?

En l’etapa de nivell elemental, una hora de durada de primer a cinquè de primària i una hora i mitja a sisè de primària ja que, en aquest curs, preparem la prova de pas de grau que tanca l’etapa de nivell elemental.

On puc veure exemples dels projectes de formació musical?

Clicant en el següent enllaç podràs veure material i exemples de la didàctica que ens esforcem a posar dia a dia en pràctica.

En què consisteix la prova de Pas de Grau?

És una prova que passen els alumnes en acabar l’etapa elemental per a validar les seves habilitats i coneixements musicals. És una prova global que avalua l’alumne tant en veu cantada, com en habilitats musicals (lectura, oïda, teoria, creació) i instrument.

I després del nivell elemental què puc fer?

Un cop superat aquest nivell, hi ha tres camins possibles: seguir com a escola de música i passar a nivell mig, seguir els estudis de música però amb un règim lliure (fent instrument o activitats complementàries com tocar en grup, cantar en grup, etc..) o bé preparar-se per accedir al Grau Professional de música a Trémolo.

Cantar

El desenvolupament de la veu cantada és fonamental en la formació musical. Tenir el nostre instrument a punt ens permetrà expressar amb molta més llibertat la música que anem aprenent. Cantar, afinar i educar la veu és el primer pas per educar la oïda i poder adquirir, amb els anys, les habilitats que són pròpies del músic.

Què és veu i espectacle?

La nostra manera de fer cant coral. Els nostres grups de veu i espectacle duren una hora setmanal i s’allunyen deliberadament de la coral tradicional per centrar-se en un repertori modern i actual molt més proper a l’entorn musical que envolta als nostres infants d’avui dia. Posem en pràctica tots els continguts del treball vocal grupal (escalfament de la veu, respiració, emissió del so, cant a veus, cant solista, etc…) però amb l’afegit d’una petita posada en escena d’allò que canten. Volem que cantar sigui una manera el més natural possible d’expressar una emoció o un sentiment.

Tocar en grup

Tocar amb altres músics i companys és una necessitat formativa però alhora una experiència molt potent des del punt de vista social i de relació amb els companys. Per això és tant important que els alumnes completin la seva activitat acadèmica a l’aula amb experiències de directes ja sigui en la sala  Nota79 (sala de concerts de l’escola) com tocant fora del centre en esdeveniments que regularment l’escola organitza.

Quan s’inicia la pràctica de tocar en un grup?

Anirà en funció de l’instrument, l’alumne i al grup al que es vol accedir. La Orquestra Tutti Frutti està pensada perquè a partir de arranjaments de diferents nivells, puguin tenir-hi accés els alumnes d’instrument de tots els cursos. En canvi, per formar part d’un combo o d’una Big Band convindrà esperar que l’alumne tingui un mínim de recursos tècnics i musicals ben assolits.

Com funciona la Orquestra Tutti Frutti?

Treballem un repertori que parteix d’arranjaments senzills i atractius. Sense grans complexitats tècniques, els alumnes aprenen a tocar a junts, a seguir al director d’orquestra i sobretot a posar la seva individualitat musical al servei d’un resultat conjunt. Potenciem els diàlegs instrumentals, la memòria musical, el joc i els contrastos entre les cordes i els vents i les diferents seccions de la orquestra.

Què és un Combo?

Per aquells alumnes que els agradi el modern i ja es defensin amb el seu instrument: bateria, guitarra, teclat, cant, baix elèctric, saxo, trompeta, etc.

Formar part d’un combo és una experiència molt motivadora. Amb l’ajut del professor que tutoritza el grup i fa els arranjaments, l’alumne té la vivència de formar part d’una banda amb tots el component formatiu i social que això comporta. Els combos tenen regularment actuacions tant en la sala Nota79 i almenys una vegada a l’any, fora del centre.