El disc del confinament

Una resposta i moltes preguntes
Pel què sembla, escriure un llibre, plantar un arbre i tenir fills son tres actes que hom considera desitjables experimentar al llarg de la seva vida. Potser ens ho mirem massa tendenciosament però des de Trémolo pensem que enregistrar un disc també s’hi hauria d’incloure. I ho pensem no només perquè és quelcom que queda per sempre, una petja inesborrable d’allò que un dia vàrem ser, sinó també perquè implica posar-se davant del mirall, escoltar-se i saber com sona la nostra veu, el nostre instrument i la nostra música. Genera també la necessitat de millorar, d’analitzar aquella errada amagada i de, tal vegada, imaginar-nos en la nostra millor versió…
A més a més serà un disc enregistrat en un moment molt especial i marcat per unes circumstàncies extraordinàries que generen moltes preguntes i incerteses: quan ens tornarem a veure? Podrem marxar de vacances? i la vida laboral, quan es normalitzarà? Són algunes de les moltes preguntes que a dia d’avui ens fem a les que no tenim resposta. Des de Trémolo, només una certesa: estem convençuts que l’acció musical és una resposta vàlida a aquesta crisi. Hi ho és perquè encara que no curi directament el virus, sí que ens ajuda a créixer, a estimular la nostra activitat cultural, a generar noves necessitats i nous reptes, en definitiva: a mantenir-nos ben vius dins les quatre parets de casa nostra!
De l’escenari a l’estudi on-line!
A Trémolo hem acostumat als nostres alumnes a fer-los pujar dalt de l’escenari. Bona mostra d’això és l’activitat musical que l’escola genera trimestralment amb les batalles de combos, les vetllades de Grau Professional, els concerts d’adults, els berenars musicals, els monogràfics d’instrument de nivell elemental…
Ara proposem incloure tota aquesta activitat musical en un disc que serà el reflex del mosaic Trémolo. Un mosaic format per formacions instrumentals i vocals de totes les edats i nivells. Combos, cambres i corals tindran el seu espai en aquest disc que s’enregistrarà mitjançant l’estudi on-line que proporciona el web www.soundtrap.com.
Com serà el procés d’enregistrament?
El professor de cada grup dirigirà el procés d’enregistrament. Això vol dir que pautarà setmanalment què ha d’enregistrar cada alumne. En la classe col·lectiva on-line, es posaran en comú els enregistraments de cada fragment que cada alumne hagi realitzat i es procedirà al muntatge de les diferents “pistes”. No tocarem ni cantarem alhora però si que ens escoltarem tocar i cantar junts i encara més, analitzarem el resultat, prenent les decisions que convinguin per tal d’anar avançant en la producció del nostre tema. Potser caldrà revisar el tempo d’un passatge, les dinàmiques d’un altre, els acords o la netedat del de més enllà, etc…
Quins objectius vol aconseguir aquest projecte?
- Enregistrar un tema: ens sembla molt interessant i formatiu no només que l’alumne s’hagi d’enregistrar, escoltar-se i autoavaluar-se sinó també que participi, amb l’ajuda del professor, del muntatge i la producció d’un enregistrament
- La motivació de l’alumnat: no només acadèmica (és evident que el grup ajuda a dinamitzar la pràctica individual de l’instrument o de la veu cantada) sinó també emocional, de poder tornar a veure els seus companys i fer música plegats.
- Un producte atemporal: si enregistrar un disc ja és quelcom atemporal en condicions normals, imagineu-vos el record que els nostres alumnes tindran quan tot hagi passat.
Confessions i agraïments del director
La idea de fer el disc del confinament va sorgir del claustre de professors de Trémolo. De seguida vàrem veure que era un projecte interessant però de seguida també vàrem veure que era quelcom nou, que mai ningú de nosaltres havia fet i que s’allunyava de la famosa “zona de confort”. Em satisfà molt constatar com tot l’equip docent s’ha posat a treballar per investigar, aprendre a manipular el programa, i resoldre tots els dubtes i entrebancs que anaven i seguiran sorgint. Per aquest motiu em sento molt afortunat de dirigir un claustre actiu, amb empenta i recursos per afrontar noves experiències, nous aprenentatges i nous reptes.
Però a l’altre costat del triangle hi ha els alumnes. Que s’hi han apuntat en la seva immensíssima majoria, donant sentit al projecte plantejat i iniciant un disc que ens fa molta il·lusió. Perdoneu l’atreviment, però no me’n puc estar: sou collonuts!
Dic costat i dic triangle, i no l’altre cara de la moneda, perquè per tal que tot rutlli és imprescindible una tercer col·lectiu: les famílies. Si els alumnes s’hi han tirat de cap, vosaltres heu estat i esteu allà; amb la tovallola a punt després del bany i el sopar a taula (bé els alumnes més ganàpies espero que ja us feu una truita, ni que sigui…), recolzant l’escola i la música malgrat les dificultats i incerteses del moment que vivim. Moltes gràcies pel vostre suport!
Vindran temps millors, n’estem segurs. Però és molt important, ara que van maldades, extreure d’aquest confinament totes les experiències, reflexions i aprenentatges positius que puguem, no us sembla? Personalment vull compartir amb tots vosaltres, per un costat, l’ampli ventall de recursos i eines pedagògiques que fins ara desconeixíem i que el confinament ens ha obligat a posar a la pràctica i, per l’altre, la constatació, perquè així ho he viscut, que ara més que mai, tots som Trémolo i Trémolo som tots.